Løype- og føremelding 10.03.2017

Hei
Vinteren holder seg - så langt!

Litt nedbør som snø midt i uka, ellers fint vær med godt skiføre.

I morgen er det meldt fint vær med sol og plussgrader midt på dagen. Fra morgenen av kan temperaturen gå ned i 5-6 minusgrader. Lørdag ettermiddag vil det skye over og det vil komme litt snø natt til søndag, men i beskjedne mengder. På søndag ventes gråvær, kanskje tåke - ingen Holmenkollsøndag uten tåke - og forholdsvis mildt. Det kan gi klassisk nullføre og nysnø. Dersom løypene kjøres på nytt tidlig søndag morgen vil et lite snøfall om natten gjøre mindre av seg.

Utover i uka ventes normalt marsvær; mildt om dagen og kuldegrader om natta.

En del av løypenettet ble kjørt i går kveld og resten skulle kjøres i dag, i flg. Arild

Smørningstipset blir litt mer usikkert. I morgen tidlig vil det kanskje holde med grunnvoks og Blå Ekstra, men utover dagen vil det bli behov for mjukere vokser, kanskje opp mot VR 55. Utfordringen er økende forskjeller i føret mellom sol- og skyggepartier. I de mest utsatte solhellingene vil det kanskje være klisterføre, men en skal ikke smøre etter forholdene på disse plassene, men heller akseptere litt glatte ski noen plasser.

På søndag med nysnø, overskyet vær og temperatur rett over null-streken vil det være VR 50N, VR 55, kanskje opp mot VR 60 som gir de beste skiene. Her må en prøve seg fram

Følg med på Arilds spor for dagen.

Bildet fra dammen i Finntjernet - på løypa  ned mot Katnosa - dit veldig mange gikk i sola lørdag. Foto: Lene Li Dragland