Løype - og føremelding 18.02.2017

Hei
Vinterferie - første runde, men lite snø
Ikke noe nedbør siste uke. Terrengløypene med minst snø lar seg ikke kjøre med løypemaskin, det øvrige løypenettet ble kjørt før helga og vil også bli frisket opp jevnlig nå i vinterferieukene. De to første dagene er det meldt veldig mildt midt på dagen, faktisk flere varmegrader, men med kuldegrader om nettene. Mildværet vil trolig tære noe på snøen, men evt. vind/vindretning vil også få noe å si. Det er meldt kjøligere/kaldere vær utover i uka og faktisk noe snø på onsdag og torsdag. Et noe kaldere være vil holde seg framover mot neste helg.

Smørningstipset for de to første dagene forutsetter bruk av klister. Bruk et slitesterkt universalklister som underlag. Forhåpentligvis blir ikke påvirkningen på snøen så sterk at en må supplere med rødt klister. Om så blir tilfellet må en uansett være forsiktig med rødt klister fordi snøen er fortsatt kald og i skyggepartier kan snøen også være ganske tørr. Det er å håpe at dekking av universalklisteret med en tørrvoks, VR 45 eller VR 50 vil gi tilstrekkelig feste. Med synkende temperatur og mer grovkornet snø blir det et mer realt føre og enkelt å smøre med et universalklister underst og dekking med  vanlig Blå Ekstra. Dette gjelder før det evt. kommer snø. Klisteret må av dersom det kommer noe snø av betydning.

Følg med på Arilds spor for dagen på hjemmeside/Facebook. Her vil det ligge oppdatert informasjon om løypene hver dag i vinterferieukene.

Bildet: Dompap, Gråsisik, Blåmeis og mange Grønfink på Mylla. Foto: Lene Li Dragland