Løype- og føremelding 24.02.2017

Hei
Vinterferie - andre runde, noe mer snø

Et skikkelig snøfall natt til onsdag har hjulpet godt på føret mange steder, men det trengs fortsatt mer. Det er meldt mer snø lørdag ettermiddag, heldigvis og oppklarning på søndag med fint vær. Mandag og tirsdag er det meldt mer nedbør og det ser ut for at denne nedbøren blir mer i grenselandet mellom snø og regn. Forhåpentligvis blir det snø. Framover mot neste helg igjen er det meldt noe kjøligere vær, men forholdsvis mildt om dagen.

Alle løyper kjøres, men følg med på Arilds spor for dagen for å få oppdatert informasjon. Det er fortsatt slik at det er i minste laget med snø for løypemaskinen enkelte plasser. Der kjøres i så fall løypene med scooter.

Smørningstipset for lørdag er enkelt da temperaturen fort går ned i 10 minus på morgenen. Utover dagen skal temperaturen stige en god del, men likevel holde sett på rett side av 0-streken.
Smelt under to lag med Blå Ekstra og legg på et topplag som korkes godt inn etter avkjøring av skiene. Det varsles, som sagt, nedbør fra lørdag ettermiddag, men alle burde rekke en god skitur før snøen kommer. Uansett vil føret holde seg rimelig stabilt i morgen. På søndag meldes oppklarning og noe temperaturøkning midt på dagen. Der sola kommer til vil nysnøen fort bli våt og Blå Ekstra vil ikke gi godt nok feste. Utfordringen vil bli vekslingen mellom skyggepartier og der sola kommer til. Dersom en går over på mjukere vokser vil en få tilsvarende dårligere glid der snøen fortsatt holder seg noenlunde tørr. Her må den enkelte velge sjøl hva en prioriterer av feste og glid.

Uansett, fint blir det!