Løyperapport 08.03..2018.

Mylla Løypeforening
Publisert av Arild Bernstrøm1 min

(arildb) Svea/Mylla: Mylla løypeforening 8/3 kl. 06:11:
-5 grader. Overskyet. Total snødybde er 115-170 cm.

Løypene er i god stand etter siste prepp. Dette kan forandre seg utover dagen for nå begynte det å fyke noen snøfiller i lufta.
Det er varslet snø utover dagen, men ser ikke ut til å bli noe særlig mengder. Ser an..

Foto: Arild. Et kulturminne som snart er en del av historien.
Løa på Skjerpelykkja.

Her ble vollen i tidligere tider slått til grovfor til dyrene på gården.
Omkring st.Hanstider ble Vollen slått før graset blomstret, da var det på mest næringsrike. Her var et mangfold av villgress, kløver og andre planter. Villslått ble dette kallt.

Det var ingen tilfeldighet at Løa ligger nede i bakken, det var lettere å frakte høyet nedover enn oppoverbakke.
På senvinteren ble høyet fraktet til gården med hest og slede.
Vil tro at dette var en smaksopplevelse for dyrene, tørt høy fra slike steder luktet som te.
Nå har Løa falt helt sammen og blir etterhvert bare en overgrodd haug som er tatt tilbake av naturen.

En Løe var i sin tid et yndet sted for svermeri.....men det er en annen historie...

1 Kommentarer

Hei, alle elskere av området, med og uten skijeg har hytta på Skjerpeløkka, mor og far bygde den i 1963. Far var venn av Odd Barra som da hadde hytta overfor hovedbølet på Viggerhaugen og derfra fikk tilhørighet til stedet. Bodde på Viggerhaugen hos gårdbruker Fredriksen på den tiden. Småbruket så helt annerledes ut dengang. Stor tradisjonell låve med bru og stall, smie, fjøs (et par kyr), hønsegård (spetakkel). Alt i ubehandet, grått 'gammel' trevirke. Med adkomst/gutu mellom fjøs og låve opp fra Viggervann. Utedo mot fjøset med hull for hele familien. Det var aldri noen traktor på bruket. Kun en to-hjuling som også ble brukt til slåtten på Skjerpet de siste årene der med slått. Før det så var det Brona som dro slåttemaskinen. Brona stod også for kjøring av høyvogna, først for å få tørket høy inn på løa, deretter etter løatørka - dra høyet over til hovedbølet. Den som går stien i mellom i dag må jo lure på hvordan det var mulig. I de siste driftsårene så ble enga benyttet av sauene deres.Jeg har massevis av bilder som far har tatt fra driftstida på Viggerhaugen. Min jobb hver sommer var å tråkke i høyvogna. Jeg har aldri benyttet løa for det det hentydes til her...., det var ikke mange på min alder i målgruppen her.... Høyonna var på den tida langt senere enn St.Hans, husker ikke helt, men må ha vært sent juli eller så.Videre, når jeg er i gang med å skrive noe her...; det bør ikke hete Skjerpebakken opp fra Kalrasen... Det heter Johannesdalen. Det var en guttunge ved navn Johannes som hang seg der for lenge sida. Har ikke helt kontroll på historien, men han hadde visst spist opp noe julemat for familen.Med hilsen