Generelt

Kul-turorientering er et upretensiøst initiativ fra og for glade markabrukere og medlemmer i Mylla Løypeforening. Vi har samlet en del informasjon og historier om plasser, topper, kulturminner og steder som har stor interesse for turfolket i området. Det har ikke vært enkelt å finne frem stoff om historien og livet her i Myllatraktene, men vi har klippet og limt og sakset fra mange ulike kilder. Skulle du kjenne til flere detaljer eller historier om plasser i området, tar vi med glede imot tips. Kom gjerne med forslag til nye poster også.

Hugging på Bislingen.

Hugstmaskin og mannskap hadde 2 store oppdrag i vinter, først på Bislingen og så i Gran.
Så ble det oppdaget et hønsehaukrede i Gran. dermed ble hugging omprioritert.
Hugsten på Gan måtte bli ferdig før hekkesesongen, et stort område rundt redet blir bevart.
Noe annet hadde vært faunakriminalitet, med streng straff.
Lia fra Bislingsetera og sydover startes hugst når de er ferdig på Gran. Det tar resten av vinteren.
Der skal hugges 3000 m3 med tømmer her, det tar resten av vinteren.
Trøsten må være at det er minst 20 år til neste gang de skal hugge her.

USIKKER IS I VESTEND

Løypebas Arild melder etter løypepreppingen tirsdag 21. januar:

SKITUR LENGST NORD I MARKA

Osloby 16. januar 2014 har en helside viet løypene på Mylla.

TUR RETUR OSLO

Les mer →

Intervju med Mylla Løypeforenings løypebas Arild Bernstrøm  i Aftenposten 9. januar.

STOLTENBERG FANT SNØEN

Det varsles om flere varme vintre og mer ekstremvær. FNs nye klimautsending er en av de mange som søker til Mylla løypeforenings løype for tiden. I VG og i mange aviser denne uka står det at:

NYOPPUSSET TVERRSJØSTALLEN ÅPNER DENNE HELGA

Jevnaker IF Ski åpner sesongen for servering på Tverrsjøstallen første helg i januar.Tore Gullen opplyser til Ringerikes blad at det blir salg av vafler, kaffe og solbærtoddy både lørdag og søndag.Vi har tidligere skrevet om at Jevnaker almenning har

MYLLA SAG OG MYLSELVEN TRÆSLIBERI

I dag forbinder de fleste Mylla sag antakelig med veikrysset nedenfor Mylla dam eller et stedsnavn på løypeskiltene.

VINTERSTEMNING PÅ MYLLA/SVEA

Lav sol gir kul effekt når løypebasen kjører over Sveavannet. Foto: Arild BernstrømLøypebas Arild preppet løyper i knallsol tirsdag 10. desember. Oslogryta lå gjemt i mørk tåke…

Preppemaskinen på veien Mylla syd 10. desember 2013. Foto: Arild Bernstrøm

INNSJØNAMN I UPPLANDS FYLKE

I 1924 ble boken Norske Innsjønamn av Gustav Indrebø utgitt. Her vises navneforklaringer på endel vann og tjern i området rundt Mylla.Bildene er tatt med telefonkamera under ikke særlig optimale forhold på biblioteket – men teksten er interessant likevel.

Belteren – Beltern