Løype- og føremelding 09.03.2012

«Det har kommet 15-20 cm med snø siste og føret er ganske mye forandret sammenlignet med forrige helg/forrige uke.
Se følgende meldinger fra Arild:
2012-03-08, 07:28 Nordmarka nord (arildb) Torsdag -4 på Svea/Mylla, det snør ganske tett. Det er kommet ca 15-20 cm snø siste døgnet. Begynner å preppe løyper når det slutter å snø. Første prepp blir da gjennomgangsløypa fra Nordstrand-Sliperiet-Mylla dam- og langs Mylla syd til Trantjern for videre trafikk inn i marka. Ellers preppes de løypene som jeg har merket av på sidene til Skiforeningen. Helgerapport i morgen. Husk ny parkeringsplass nær gamle Nordstrand skole, Sveaveien.
2012-03-09, 07:24 Nordmarka nord (arildb) -2 på Svea/Mylla. Løypene som ble kjørt igår står fint idag.I tillegg til gårsdagens innmelding ble Grønntjernløypa og Bislingveien preppet opp til Formoløypa. Ake-, leke- og bålplass på Skjerpelykkja er nypreppet. Kjører scooterløyper i dag fra Grua til Tverrsjøstallen, pluss sideløypene. Ballangrudhøgda blir preppet i kveld da Svea Skilag prepper løypa til turrennet Mylla Rundt fra Svea Skistadioen-Sliperiet-Mylla dam-Trantjern-Ballangrud-Stormyra-Johnsrud-Svea Skistadioen. Må påregne noe anderledes sporsetting enn det som er vanlig. Turrennet starter lørdag kl 11, fellesstart.
Vi beveger oss nå over i perioden med typisk vårføre, dvs. noen kuldegrader om natten og temperaturer godt over nullpunktet om dagen. Dette kan gi et noe utfordrende føre de første dagene. Etter hvert som snøen har gjennomgått diverse stadier med frysing/tining blir forholdene enklere og jevnere. Det er ikke meldt mer nedbør i løpet av helga.
Det er litt utfordrende å gi et godt et godt smørningstips uten å se løypene/forholdene. Føret vil veksle mellom voksføre og klisterføre. I solhellinger og utover dagen med temperaturstigning vil det absolutt være klisterføre, mens det i skyggepartier og tidlig på dagen vil være tørrføre. Et generelt råd er å begynne med tørrvoks og ta med bløtere vokser, evt. klister for å supplere festet utover dagen. Etter et par dager vil et tynt lag med grunnklister, toppet med universalklister og evt. litt rødklister, trolig passe bra.
Hadeland Gjensidige Brannkasse støtter Mylla Løypeforening
Husk luer og grasrotandelen til MLF!
Olaf Godli»