Arilds spor for dagen.

FØREMELDING FOR NORDMARKA NORD

Mylla – 22. januar 2021 kl. 07:02

Meldt inn av Mylla løypeforening

Temperatur:0 til -1 grader.
Vær:Lett skyet.
Snødybde:130-150 cm. 40 det siste døgnet.

Temp varierer fra 0 til – 1. Et voldsomt vær med mye vind. Håper at dette gjør sitt til at den tunge snøen på trærne faller av slik at det blir tryggere å ferdes i skiløypene som etterhvert blir kjørt opp igjen. Det blir ingen prepp i dag. :

PORT ARTHUR I JEVNAKER ALMENNING, Litt nede i Myllselva lå Myllselven Tresliperi, litt lenger ned lå Bolchen Tresliperi. Begge eid av Torstein Berger. Til tresliperiet var det behov for mye tømmer. Torstein Berger fikk kjøpt endel tømmer nede ved Store Sinnera. Det ble kjørt på vinterføre med hest opp Sinnerdalen over Tverrsjøen, Ølja og Myllavannet til Sliperiet. Frakten var lang, mye oppoverbakker og tungt for hestene med 2 turer om dagen. Folk som levde inne på skauen opplevde dette som dyreplageri og gikk sammen om å stoppe dette. I et trangt pass hvor skiløypa går, kalt Port Arthur gikk Ingeborg Trantjern og flere sammen om å sette opp øyebolter i fjellet hvor de spente en kjetting over.

Dette skjedde på samme tid som det var trefninger mellom japanesere og kinesere i Port Arthur i Kina. Folkehumoren satte disse hendelsene i sammenheng med hverandre og passet fikk navnet Port Arthur. Se vedlagt kartutsnitt.

Boltene i fjellet er synlig den dag i dag langs skiløypa mot Sinnerdalen ca. 1 km fra p.plass Tverrsjøen.

Port Arthur, Jevnaker Almenning.