Løype- og føremelding 29.01.2021

Vinteren har festet grepet ytterligere

Ingen nedbør siste uke har medført at omfanget av nye toppbrekk og nedfall er sterkt redusert. Det har fortsatt vært mye arbeid de siste dagene for Arild og løypemannskapet pluss andre frivillige med å rydde opp etter snøfallet i forrige uke, men nå skal alle løyper igjen være åpne.

Det har blitt kaldere og kaldere utover i uka som har gått og det skal holde seg fortsatt kaldt med temperaturer godt under 20 minusgrader på morgenen i dagene som kommer. Dette setter sjølsagt noen begrensninger mht. hvor lang skituren kan bli, men dersom en kler seg godt og ikke holder for stor fart er det godt mulig å få til noen fine skiturer også de kommende dagene.

Vi er allerede i slutten av januar og dagen har blitt merkbart lenger enn ved vintersolverv. Sola kommer litt og litt høyere for hver dag og en kjenner alt at sola varmer der sola kommer til. Forskjellen mellom temperaturen på morgenen og midt på dagen er også økende slik at det kan være lurt å vente til noe utpå dagen før en starter skituren. I og med at daglengden øker kan en holde på desto lenger utover ettermiddagen. Vær nøye med å dekke til mest mulig av bar hud og pass særlig på at de minste skiløperne har godt med klær på seg.

Arild rapporterer hver dag status for løypene. Følge med på denne på hjemmesiden og på Facebook.

Smørningstipset er rimelig enkelt om dagen; blå Swix er et sikkert valg. Smelt under to gode lag og legg på et topplag som korkes ut etter at skiene har blitt kalde.

God tur og ta hensyn til de spesielle forholdene som er om dagen!

Vennlig hilsen Olaf Godli