Arilds spor for dagen.

Temperatur:0 grader.
Vær:Lett snøvær.
Snødybde:120-180 cm.

Det begynte å snø nå, ser ikke ut som det skal bli mye av det. Ut fra værvarslingen skal det bli opptil flere plussgrader utover dagen.

Absolutt alle løypene i vårt område ble kjørt i går. Det ble også alle tre akebakkene, Muttajordet og en barnehage. Det siste snefall gjorde at det ble endel trær som falt ned igjen, men ikke på langt nær så mye som tidligere.

Scooterløypene er nykjørt med to eller flere spor, de mest trafikkerte vannene er det også tilrettelagt for skøyting. Har til nå ikke vært problem med overvann.

Det har trolig vært jakt i Nordmarka siden Steinalderen. Mange historier er skrevet om bjørn og bjørnejakt.Viktigste dyret som er jaktet på er elgen. Elgen var utryddet i perioden 1700-1850. Det var tiden etter at Finnene slo seg ned i skogene på Østlandsområdet på slutten av 1600 tallet. Freding av elgen på 1850 tallet gav gode vekstvilkår. Under krigen var det mye tjuvjakt som reduserte bestanden igjen. Vest for Sørlibakken i vårt område kan en se en gammel fangstgrop for elg. De ble lagd der elgen hadde sitt dyretråkk, ved hjelp av ledegjerde ble elgen fanget i fangstgropen.

Foto Arild; Fredags prepp, da var det på’n igjen, men bare 5 trær på hele runden, pluss noen topper.