Arilds spor for dagen.

Temperatur:2 grader.
Vær:Regnvær.
Snødybde:100-120 cm.

Regnvær, plussgrader og mye vind, tre elementer som gjør at snøen smelter fort og særlig etter at det har vart natten gjennom. Maskinløyper og scooterløyper var i god stand da dette været satte inn. Det har gått verst utover scooterløypene, på Sveavannet et det nå begynt å bli vann i traseen, mens bra med snø utenom. Det er trolig verre med Myllavannet.

Terrengløypene tåler endel regn, ser an preppebehov etter at det er tørket opp.

Ved borring gjennom isen på Myllavannet var det 10 cm is, så vann, deretter 30 cm is, vann og 30 cm is.

For de som kommer med bil til Mylla er det ikke ønskelig at de bruker Vestbygdveien pga. Vårløsning/Teleløsning, men kjører til Grua, tar til venstre ved Kiwi, kjør deretter rett fram til Myllsdammen.

Husk hjemreise samme veien.

I 1936 åpnet ekteparet Olaf og Karen Brattholt Mylla Sportstue på en odde i Nordøstre bredd av vannet. De averterte i en Oslo avis hvor det ble fremhevet at de hadde bilvei helt frem og serverte kaffe, kaker, vørterøl, landsøl, brus, chokolade og sigaretter.

Sportstua ble en suksess. En begeistret skiløper som hadde tatt toget fra Oslo til Grua for å gå til Oslo ble så begeistret at han skrev i Aftenposten: Ved østenden av Mylla på en tange som stikker ut i vannet har to unge mennesker ryddet, bygd, satt bo og opprettet et ønskested for sportfolk. Det er som et drømmeslott, farger og sammensetting innenfor og alt er så smakfullt og utsøkt og bare utseendet lokker en inn.

På Sportstua var det Kolonial, Kafeteria, og Brevhus som det het den gangen. Kronet posthorn-stempel ble tilsendt juni 1937. Olaf var Brevhus bestyrer fra 1937. Brevhuset ble lagt ned i 1949.

Kona Karen var en munnrapp dame noe som Einar Gerhardsen fikk erfare da han var på besøk. Han kunne fortelle at han skulle ut på reise og skulle sende et kort til de på Sportstua, men da svarte Karen at kort fra han hadde hun allerede fått, hun hadde fått skattekortet i postkassa for noen dager siden.

Mange har et forhold til Mylla Sportstue, og ikke minst hennes ertesuppe som var viden kjent.

Foto: Mylla Sportstue i gamle dager.

Mylla Sportstue 1957. Olaf og Karen på trappa til butikken.
1939.
Kronet posthorn ble tilsendt juni 1937.