Arilds spor for dagen.

Temperatur:2 grader.
Vær:Regnvær.
Snødybde:100-120 cm.

Regnvær, plussgrader og mye vind, tre elementer som gjør at snøen smelter fort og særlig etter at det har vart natten gjennom. Maskinløyper og scooterløyper var i god stand da dette været satte inn. Det har gått verst utover scooterløypene, på Sveavannet et det nå begynt å bli vann i traseen, mens bra med snø utenom. Det er trolig verre med Myllavannet.

Terrengløypene tåler endel regn, ser an preppebehov etter at det er tørket opp.

Ved borring gjennom isen på Myllavannet var det 10 cm is, så vann, deretter 30 cm is, vann og 30 cm is. For de som kommer med bil til Mylla er det ikke ønskelig at de bruker

Vestbygdveien pga. Vårløsning/Teleløsning, men kjører til Grua, tar til venstre ved Kiwi, kjør deretter rett fram til Myllsdammen. Husk hjemreise samme veien.

I 1936 åpnet ekteparet Olaf og Karen Brattholt Mylla Sportstue i nordøstre bredd av vannet. De averterte i en Oslo avis hvor det fremhevet at de hadde bilvei helt frem og at de serverte kaffe, kaker, vørterøl, landsøl, brus, selters, chokolade og sigaretter. Sportstua ble en suksess.

En skiløper som hadde tatt toget fra Oslo til Grua for å gå til Oslo ble så begeisteret at han skrev i Aftenposten: Ved østenden av Mylla på en tange som stikker ut i vannet har to unge mennesker ryddet, bygd og satt bo og opprettet et ønskested for Sportsfolk, det er som et drømmeslott, farger og sammensetting , inventar og alt er så smakfullt og utsøkt at bare utseendet lokker en inn.

På Mylla Sportstue var det kolonialbutikk, kafe og brevhus. Olaf var brevhusbestyrer og fikk tilsendt kronet posthorn stempel i juni 1937.

Fruen Karen var en munnrapp dame, noe som Einar Gerhardsen fikk føle da han var på besøk. Han fortalte at han skulle ut på reise og skulle sende et postkort, da fortalte Karen at det kunne han spare seg for hun hadde fått kort fra han for noen dager siden, hun hadde fått skattekortet i poskassen.

Mange har et forhold til Mylla Sportsue og ikke minst ertersuppa som hun var viden kjent for.

Gamle foto fra Mylla Sportstue.

Mylla Sportstue 1957. Olaf og Karen på trappa til butikken.