Løype- og føremelding 12.12.2008

"Skisesongen 2008/2009 er definitivt i gang!
Fortsatt er det litt for lite snø i enkelte løyper/partier til at en kan ta i bruk løypemaskinen for fullt, men værvarslene for kommende uke tyder på at det kan endre seg fram mot neste helg. Til tross for det er det mulig å gå i de fleste løyper dersom en er forsiktig i utforkjøringene. Vegen langs Mylla er brøytet for å kunne ta ut det siste av tømmeret.
Løypekjørerbas Arild har gitt meg følgende beskrivelse av det som er gjort de siste dagene og skal gjøres i nærmeste framtid:
Veien syd for Mylla er nå brøytet, også Åsjøveien helt inn. Vi har scooterpakket Formoløypa helt opp, ingen spor.
Vil i morgen pakke med scooter fra Kalrasten og over Viggern og opp til Øvre Volla ved maskinløypa.
Vil de nærmeste dagene prøve å finne ut om det er trygt å pakke over vannet fra Stuttbekken til Mylla bom.
Skulle absolutt ha gjort det før snøværet til neste uke.
Løype er scooterpakket ned til Fagertun (Kalvsjø).
”Oddstubben” ved Vestenden blir kjørt med løypemaskin i morgen (fredag), i forbindelse med kjøring over Ballangrudhøgda.
De fleste av våre løyper blir kjørt i morgen.
Løypa fra Vika (sørenden av Svea) til Sliperiet blir kjørt i morgen (fredag).
Løype fra Skihytta-Brattlimyra/Sørli-Stormyra til Skihytta blir også kjørt, men ikke den nye trasen som ender i den midterste sløyfa i lysløypa, her det for lite snø i de harde utforkjøringene. Kjører foreløpig om Johnsrud og over Oppen.
Setter spor der hvor jeg mener det er trygt, uten at det huker tak i røtter m.m.
Smørningstipset er enkelt:
Fjern gammel smørning med skrape og forsiktig bruk av rensevæske
Rubb opp sonen for festesmørning, bruk sandpapir/slipepapir med korning 100, NB vær forsiktig!
Smelt inn to lag med Blå Ekstra med smørejern. Alternativt; kork inn to lag med blå Ekstra dersom du kan stå inne i romtemperatur
Avkjøl skiene
Legg på festesmørning etter dagens temperatur og snøforhold, smør gjerne litt ”mildere” enn anvisningen på smørningsboksen tilsier
Med de varslede temperatur og snøforhold er det fullt mulig å bruk mer av blå Ekstra eller VR40/VR45, i hvertfall i morgen. På søndag må dagens festesmørning vurderes ut fra hvor mye snø som har kommet og hvor mye temperaturen kan stige.
Løype- og føremeldingen er forbeholdt betalende medlemmer i løypeforeningen. Etter nyttår vil det bli foretatt en gjennomgang av adresselisten for å samkjøre denne med oversikten over de som har betalt.
Olaf Godli
Tlf.: 24 14 89 53 / 97 54 61 42"